AA Tekstgrootte
Visie op Flevoland

Succes van de fiets vraagt slimmere inrichting van routes en straten

24 februari 2016

De verandering in de rol van de fiets (en van in aantocht zijnde nieuwe lichte - elektrische - voertuigen) heeft de ANWB ertoe aangezet een methodiek te laten ontwikkelen voor de inrichting van openbare - en verkeersruimte. Daartoe is een samenwerking aangegaan met drie inhoudelijke bureaus en een communicatiebureau.

In de methodiek wordt uitgegaan van een nieuwe 'voertuigfamilies' op basis van massa, afmetingen en snelheid. Daarin wordt ook rekening gehouden met nieuwe - elektrische - voertuigen.

Voor het ontwerp wordt uitgegaan van de functies van gebieden en stelsels van wegen. Op structuurniveau is er integratie van verkeerskundig en ruimtelijk perpsectief.

Op locatieniveau is er voor elke verkeersmilieu (10, 20, 30 of 50 milieu) altijd sprake van één dominante ontwerpgroep. Andere verkeersdeelnemers mogen daar komen, maar zijn te gast. Daar wordt niet op ontworpen.

Toegelaten snelheid is niet voertuigafhankelijk maar gerelateerd aan de omgeving en aan het ontwerp.

De nu beschikbare ontwerpaanpak zal door de ANWB in samenwerking met een aantal (nieuwe) pilotsteden verder worden getoetst en vormgegeven in concrete uitvoering van 'showcases': straten en routes die daadwerkelijk op de schop gaan.

Reageren zonder in te loggen? Schrijf je reactie, vul je naam en e-mailadres in en vink ‘Ik reageer liever als gast’ aan.

bekeken953x

Auteur

Ton Hendriks
anwb
beleidsmedewerker/verkeerskundige
Visie op Flevoland
Visie op Flevoland