AA Tekstgrootte
Visie op Flevoland

Flevoland, de vrucht van Nederland

8 april 2016

De jongste polder Flevoland is letterlijk gemaakt en ontworpen om te produceren. Het nieuwe land onderscheidt zich duidelijk van het oude land. De overmaat aan ruimte, de bodemkwaliteit en de waterhuishouding is subliem ontworpen.

Als polderverzamelaar toon ik graag, naast een bot van een dwergnijlpaard, een dier dat 10.000 jaar geleden leefde, of het boek 'De economische beteekenis van de drooglegging der Zuiderzee' uit 1901. Daarin staat: De Twaalfde Provincie geeft het land kracht, het Volk brood, dat is de Vrucht van de Onderneming.

Soms lijkt het of Nederland zich geen raad weet met Flevoland. Terwijl de maakbaarheid van het jonge land en de jongste steden van Europa zo fascinerend is. Na een halve eeuw produceren voor Nederland, en niet alleen agrarisch, maar ook tienduizenden woningen voor een prettige prijs, hebben veel mensen kritiek op het jonge land en haar steden. Volgens hoogleraar dr. Gerard Marlet is Almere bijvoorbeeld een geografische Blunder. Wetenschappers als Marlet kijken vanuit het paradigma van het oude land, de oude stad. Marlet leeft met het idee dat je nieuw land en nieuwe steden ergens mee kan vergelijken. Hij ziet slechts het gebrek aan oude panden, oude structuren, gebrek aan gevestigde cultuur en oude bewezen structuren. Daarmee gaat hij voorbij aan de kwaliteiten van de onvergelijkbare ruimtelijke groene omgeving en de suburbane steden in Flevoland. Flevoland heeft in verhouding de meeste natuur en bossen. De Oostvaarderplassen op steenworpafstand van Almere en Lelystad zijn een aaneengeschakeld natuurlijkgebied van tientallen kilometers lang met een unieke populatie.

Flevoland, en haar jonge steden, slaagt er juist in om het anders te doen. Vanuit een totaal ander paradigma een woon- en werkomgeving neer zetten die zich continu kan vernieuwen. En waar anders in Nederland wordt succesvol geëxperimenteerd met particulier opdrachtgeverschap 3.0 Niet alleen je woning zelf bouwen, maar ook de infrastructuur, het groen en de wijk. Vroeger noemden we dat pionieren, nu noemen we dat eigen baas over eigen land. De slogan van Apple 'Think Different' is eigenlijk ook een eerbetoon aan de lef van de Flevolandse ontwerpers en de pioniersgeest van de huidige bevolking. In de blauwe oceaan van Flevoland en haar jonge steden is geen concurrentie met andere oudere regio's. Flevoland heeft gekeken naar het succes van Cirque du Soleil. Out of the box. Dat is Flevoland.

Reageren zonder in te loggen? Schrijf je reactie, vul je naam en e-mailadres in en vink ‘Ik reageer liever als gast’ aan.

bekeken1274x

Auteur

Flevoland, de vrucht van Nederland
Marcel Kolder
Draoidh
directeur
Visie op Flevoland
Visie op Flevoland