AA Tekstgrootte
Visie op Flevoland

Typische ondernemend Flevoland - Flevonice

19 mei 2016

Wat typeert de Flevolandse ondernemer? Om daar achter te komen, spreken we ondernemers uit de regio. Deze week spraken we met Maarten van de Ven, ‎algemeen directeur van Flevonice.

Bereidheid het vertrouwde op te geven

Bij Flevonice is het winterseizoen net overgegaan op het zomerprogramma. “Van Flevo-on-ice wordt het dan Flevo-Nice”, vertelt Maarten van de Ven. Met zijn schoonvader, vrouw en schoonzus runt hij het park dat ze begin 2013 uit faillissement overnamen. “Alleen een lange ijsbaan, hoe uniek ook, bleek niet voldoende. Wij hebben er een zomerprogramma aan toegevoegd waardoor er hier 12 maanden per jaar Sport & Fun te beleven is.”

Poldermentaliteit

Dat nieuwe concept stond er niet in een keer. Over de afgelopen drie jaar probeerde Flevonice verschillende benaderingen uit. Maarten: “Dat kan hier goed in Flevoland. Er is ruimte om te creëren, om nieuwe dingen uit te proberen. Als het een keer minder goed uitpakt, is dat geen ramp. Er heerst hier een doorzettingsmentaliteit en een wens om alsmaar dingen te verbeteren. Wat dat betreft past Flevonice uitstekend in de polder.” Maarten ziet het ook aan de boeren om hem heen. “Men is bereid risico’s te nemen en het vertrouwde op te geven. Loopt het met de uien niet zo? Dan proberen we bloembollen!”

Wat Maarten verder is opgevallen in de polder, is de saamhorigheid. “Er werken in de winter veel mensen uit de omliggende boerenbedrijven bij ons.  Dan leer je ze wel een beetje kennen. Iedereen draagt je een warm hart toe.”

Desolate vlakte?

Flevonice moet het hebben van bedrijfsleven, avontuurlijke gezinnen en toeristen. “Het bedrijfsleven komt overal wel vandaan. De centrale ligging is wat dat betreft ideaal”, aldus Maarten. Bij het binnenhalen van de andere doelgroepen, moet Maarten echter opboksen tegen het negatieve imago van Flevoland. “Vooral in de directe omgeving van Flevoland denkt men dat het hier een desolate vlakte is. Mensen die verder weg wonen hebben een genuanceerder beeld. Maar iedereen die hier komt, wordt steevast positief verrast.”

Ruimte voor vernieuwing

Is er iets aan Flevoland is wat we in de toekomst moeten behouden? Maarten kijkt eens rond “In principe mag van mij alles op de schop. Hoewel…”, nuanceert hij “de inpolderingsgeschiedenis moet wel bewaard blijven. Je moet niet ineens een Veluwe willen worden, je hebt hier toch een pionierslandschap. Maar, hou wel ruimte voor vernieuwing!”

Zelf blijft Flevonice ook vernieuwen. En verduurzamen. “Een kunstijsbaan is natuurlijk niet erg duurzaam van zichzelf”, vertelt Maarten. “Maar we proberen verder alles te doen aan energiebesparing en afvalscheiding. Ook in de keuze van producten in de horeca letten we op duurzaamheid.” Binnenkort krijgt Flevonice vier hectaren aan zonnepanelen op het terrein. Die gaan vier Megawatt aan energie opleveren. “Weer een mooie stap voorwaarts”, besluit Maarten.

  • Flevonice 1
  • Flevonice 2

Reageren zonder in te loggen? Schrijf je reactie, vul je naam en e-mailadres in en vink ‘Ik reageer liever als gast’ aan.